خودرو

خودروهای چینی با طراحی کپی محصولات برندهای مختلف

digital-mag.IR

در طول یک دهه‌ی گذشته، خودروسازان چینی بارها از طراحی مدل‌های متنوع برندهای مختلف، در محصولات خود کپی کرده‌اند؛ در این مقاله با نمونه‌هایی از کپی‌کاری‌های چین آشنا خواهید شد.

بر کسی پوشیده نیست که کپی از طراحی محصولات شرکت‌های معتبر و شناخته‌شده صنایع مختلف، در چین انجام می‌شود. علاوه‌بر این، همه می‌دانیم که کپی‌های چینی در برابر کیفیت محصولات اصلی، حرفی برای گفتن ندارند. یکی از بحث‌برانگیزترین کپی‌کاری‌های شرکت‌های چینی، طراحی خودروهای برندهای مختلف است؛ تا امروز انواع خودروهای سدان، شاسی‌بلند، هاچ‌بک و … ساخت چین با طراحی مشابه محصولات خودروسازان بزرگ عرضه شده است. البته در چند نمونه، مثل خودروهای بازی ویدئویی GTA، ترکیب طراحی چند مدل در یک محصول پیاده شده است.

باوجود شکایت قربانی‌های کپی چینی، هنوز هم خودروهای ساخت این کشور با ظاهر آشنای شرکت‌های دیگر تولید می‌شوند. درواقع هنوز قانون جهانی و جامع حق نشر یا کپی‌رایت نهایی نشده است، تنها توافقنامه‌های بین‌المللی مانند پیمان‌نامه برن (Berne Convention) وجود دارند. البته باز هم قوانین کپی‌رایت در کشورهای مختلف متفاوت است؛ علاوه‌بر این، ثابت کردن کپی بودن، به‌راحتی انجام نمی‌شود. شرکت‌های قربانی کپی‌برداری‌های صنعت خودروسازی چین، باید زمان و هزینه‌ی لازم را برای اثبات کپی بودن طراحی و ابهام در مورد خلاقیت طراح، بپذیرند.

اخیراً نمایشگاه خودروی گوانگ‌ژو، صحنه‌ی نمایش جدیدترین کپی‌های چینی بود. در این مقاله تعدادی از واضح‌ترین خودروهای چینی با طراحی کپی یا الهام‌گیری بیش از حد از محصولات برندهای مختلف جهان را معرفی می‌کنیم.

یوکسیا رنجر X

تسلا مدل S

 

 

digital-mag.ir

رنجر ایکس یوکسیا (Youxia Ranger X) برادر چینی تسلا مدل S در طراحی بدنه و حتی کابین است که البته دقیقاً چراغ‌های عقب لسکوس LC500 را انتخاب کرده است. بر اساس ادعای سازنده، این مدل تمام‌برقی چینی با شعاع حرکتی ۴۶۰ کیلومتر، در زمان ۵.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مقامات تسلا در مورد کپی مدل S واکنشی نشان نداده‌اند.

KDC رگولا

مک‌لارن ۵۷۰GT

digital-mag.ir

چراغ‌ها، درها و حتی رنگ مدل اسپرت برقی و مفهومی KDC Regola تفاوتی با مدل ۵۷۰GT مک‌لارن ندارد؛ اما برخلاف شباهت بالای این دو مدل، رگولا به مرحله‌ی تولید انبوه نخواهد رسید. شاید سازنده‌ی چینی با نمایش این مدل، توانایی کپی کردن خود را به رخ می‌کشد.

مدل مفهومی هنگ‌چی

مرسدس میباخ ۶

digital-mag.ir

خودروسازان چینی تنها به اصطلاحاً «الگوبرداری» به سبک خود از برندهای بزرگ دنیا بسنده نکرده‌اند و در اقدامی عجیب، مدل‌های مفهومی و کانسپت را هم کپی می‌کنند. شرکت هنگ‌چی (Hongqi) زیرمجموعه‌ی گروه خودروسازی فاو (FAW)، از مدل مفهومی مرسدس میباخ ۶ در طراحی کانسپت برقی خود الهام گرفته است. مرسدس میباخ ۶ به‌عنوان مدل مفهومی و پیش نمایش گرندتورر آینده‌ی مرسدس بنز طراحی شده است، اما هدف از نمایش کانسپت هنگ‌چی دقیقاً چه می‌تواند باشد؟

دانگ فنگ جینگی S50

فولکس واگن پاسات

digital-mag.ir

گروه خودروسازی دانگ فنگ (Dongfeng) در طول‌های گذشته، با برندهای معتبر جهان نظیر نیسان، هوندا و رنو همکاری داشته است. اما سدان Jingyi S50، حاصل همکاری‌های گذشته نیست، بلکه کپی مشخص یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های غول خودروسازی آلمان؛ فولکس واگن پاسات (Passsat) است.

دانگ فنگ فنگشن AX4

ام جی GS

digital-mag.ir

شاسی‌بلند Fengshen دانگ فنگ در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۷ رونمایی شد؛ بسیاری از کارشناسان خودرو، طراحی این مدل را کپی از MG GS توصیف کردند. جزئیات کروم مه‌شکن و جلو پنجره V شکل کاملاً مشابه محصول ام جی هستند؛ درواقع با دقت بیشتر به خطوط بدنه، ردپای سانگ یانگ تیوولی هم در AX4 دیده می‌شود.

چانگان CS55

لندرور دیسکاوری اسپرت

digital-mag.ir

 

زبان طراحی جگوار لندرور، نظر خودروسازان چینی را جلب کرده است؛ درواقع این شرکت بریتانیایی را باید بزرگ‌ترین قربانی کپی‌برداری طراحان چین بدانیم. مقامات چانگان با تکرار اظهارات همیشگی، معتقد هستند که مدل CS55 از طراحی دیسکاوری اسپرت، الهام گرفته است.

بسترن X40

مزدا CX-5

digital-mag.ir

کراس‌اور Besturn X40 شباهت بالایی با مزدا CX-5 دارد؛ اما این مدل با دیگر کپی‌برداری‌های خودروسازان چینی تفاوت بزرگی دارد. درواقع بسیاری از خودروهای بسترن بر اساس پلتفرم‌های قدیمی مزدا تولید می‌شوند؛ نکته‌ی جالب این است که گروه خودروسازی فاو به‌عنوان شرکت مادر بسترن، همکاری مستقیمی با فولکس واگن دارد. شاید در آینده‌ای نزدیک، خودروی چینی جدید با طراحی ترکیب مزدا و فولکس واگن هم ببینیم.

زوتی T600

فولکس واگن تیگوان

digital-mag.ir

زمان رونمایی زوتی T600 در سال ۲۰۱۵، بسیاری از افراد طراحی این مدل را مشابه آئودی Q5 و فولکس واگن تورارگ (Touareg) توصیف کردند. دو سال بعد در نمونه‌ی تولیدی، برادر دوقلو و چینی فولکس واگن تیگوان (Tiguan) ظاهر شد. سرعت الهام‌گیری طراحان چینی از محصولات مختلف، واقعا قابل تحسین است!

مدل مفهومی هن تنگ

جگوار I-Pace

digital-mag.ir

شرکت هن تنگ (Hanteng) سال ۲۰۱۳ بنیان گذاشته شد و در سال ۲۰۱۶، اولین محصول خود را عرضه کرد؛ اما به‌نظر می‌رسد که طراحان و مهندسان این شرکت چینی، راه ۸۳ سال رشد جگوار را در مدت ۱۲ ماه طی کرده‌اند. کانسپت هن تنگ، کپی نه چندان زیبا از جگوار I-Pace تمام برقی، سال ۲۰۱۷ رونمایی شد.

لیفان Xuanlang

فورد S-Max

digital-mag.ir

مینی ون لیفان Xuanlang سال گذشته در نمایشگاه خودرو شانگهای رونمایی شد؛ از شباهت بدون انکار این مدل و فورد S-Max که بگذریم، نکته‌ی جالب این است که Xuanlang پیش از رونمایی در نمایشگاه خودرو، به بازار چین عرضه شده بود.

جک A6

آئودی A6

digital-mag.ir

بسیاری از مقامات شرکت‌های خودروسازی چینی، کپی‌برداری محصولات دیگر برندها را انکار می‌کنند؛ اما مدیران ارشد جک، یه قدم جلوتر یا عقب‌تر رفته‌اند و نام مدل را هم تغییر نداده‌اند. اگر کد A6 را نادیده بگیریم، بازهم نمی‌توان از شباهت آشکار چراغ‌ها و جلوپنجره‌ی جک A6 با آئودی A6 چشم‌پوشی کرد.

بی‌وای‌دی S7

لکسوس RX

digital-mag.ir

باید به طراحان بی‌وای‌دی برای مخفی کردن کپی‌برداری تبریک گفت. S7 در نگاه عموم، شباهتی به لکسوس RX ندارد؛ اما اگر عینک عشق به خودرو را بزنید و با دقت بیشتری نگاه کنید، متوجه کپی کامل انحنای بخش انتهایی و چراغ‌های عقب خواهید شد.

جیلی GE

رولز رویس فانتوم

digital-mag.ir

سدان جیلی GE، تلاش طراحان این شرکت برای ارائه‌ی خودروی فوق لوکس رولز رویس فانتوم با قیمت پایین است؛ البته این کاهش قیمت، به‌معنی شباهت GE و فانتوم در طراحی بدنه و نشان اکستازی روی کاپوت است و نه بیشتر.

چری Riich M1

تویوتا یاریس

digital-mag.ir

هاچ‌بک شهری چری Riich M1 به‌عنوان یک خودروی اقتصادی تولید شده است؛ با اینکه طرح‌ چراغ‌های جلوی این مدل تغییر داده شده، اما طراحان این شرکت در نمای جانبی و عقب، تلاش زیادی نکرده‌اند. همان‌طور که انتظار می‌رود، کپی‌برداری چری از نسل دوم تویوتا یاریس تنها در طراحی خلاصه شده است و Riich M1 رقیبی برای هاچ‌بک خوش ساخت تویوتا نخواهد بود.

برلیانس V5

بی‌ام‌و X1

digital-mag.ir

شرکت برلیانس، همکار رسمی بی‌ام‌و در چین است و درحقیقت کراس‌اور کامکپت X1 در این کشور عرضه شده است. با این وجود، این مورد باعث نشده است تا برلیانس رقیب خود را برای X1 تولید نکند. اگر بخواهیم به زبان طراحان و مقامات شرکت‌های خودروساز چینی صحبت کنیم، V5 قطعاً «باتوجه به ویژه به X1 بی‌ام‌و» طراحی شده است؛ به زبان ساده‌تر و قابل درک در سطح جهانی، برلیانس V5 کپی چینی و ارزان‌قیمت بی‌ام‌و X1 در طراحی بدنه است.

نشان تجاری BYD

digital-mag.ir

اما در پایان مطلب، بد نیست به نشان خودروسازی BYD از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ هم بپردازیم. الگوبرداری بی‌وای‌دی از نشان بی‌ام‌و، از طرح بیضی تا رنگ‌بندی کاملا مشخص است؛ بی‌ام‌و از سال ۲۰۰۷ با نشان جدید قرمز رنگ شناخته می‌شود. برند پوشاک چینی BMN هم با شکایت مقامات بی‌ام‌و، پس از پرداخت بیش از ۴۳۰ هزار دلار جریمه‌ی تخلف نشان تجاری، لوگوی خود را تغییر داد.

 

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین ها

بالا